Thursday 4 June 2009

Een wijle verpozen...

Ik snap het niet.

Als liberaal ga je uit van de persoonlijke vrijheid van het individu, toch? Persoonlijke vrijheid begrepen in de traditie van Kant, waarbij men redelijkerwijs tot een autonoom moreel oordeel komt. Het ontwikkeld individu kan, en kan niet anders dan zichzelf regeren. Onderschikking aan een heteronome wil is uit den boze. Liberalisme leidt dus noodzakelijkerwijs tot anarchisme. Nachtwakersstaat-liberalen zijn pussies.

Dus waar moet ik nou op stemmen? De enige partij die pretendeert 'kritisch' tegenover overheid te staan is de SP. Maar kritiek houdt voor mij toch nèt iets meer in dan naysaying. Bovendien weten we denk ik inmiddels allemaal wel dat de SP alleen maar 'nee' zegt omdat ze stiekem de Proletarische Heilstaat nóg eens willen laten floppen op het wereldtoneel. Een parlementaire partij met extraparlementaire doelen.

Als een dergelijk slechte anachronistische grap mogelijk is in de Nederlandse politiek, is het misschien maar eens tijd dat er een anarcho-syndicalistische organisatie komt. A.S.O. - staat mooi op het stembiljet. Jammer dat ik geen acronym met FTW kon bedenken.

1 comment:

  1. Je trapt mij op mijn liberale tenen ;) Liberalisme kan in geen geval tot anarchisme leiden: we kúnnen onszelf regeren, maar we geven een stukje van onze vrijheid af aan mensen die we daarvoor uitkiezen. Bij 'anarchisme' denk ik ogenblikkelijk aan jongetjes van 15 die overal 'A' op kalken en voortdurend wiet roken =p

    ReplyDelete